Sök:

Sökresultat:

219 Uppsatser om Matematiskt sprćk - Sida 1 av 15

Matematiskt sprÄk i undervisningen

VÄrt examensarbete handlar om matematiken med matematiskt sprÄk i fokus. Huvudsyftet med vÄrt arbete Àr att ta reda pÄ om anvÀndandet av matematiskt sprÄk i undervisning kan hjÀlpa elever i deras matematiska begreppsutveckling och i vilken utstrÀckning lÀrare anvÀnder matematiskt sprÄk i undervisningen. Vi har anvÀnt oss av intervjuer med lÀrarna och undervisning med observation och diagnostiska test i Ärskurs tre. Vi har sjÀlva undervisat i en sekvens av lektioner och mÀtt elevernas kunskap i begreppsanvÀndning före och efter undervisningen, samt gjort observationer under undervisningens gÄng. VÄrt resultat visar inte nÄgon stor Àndring hos eleverna men alla intervjuade lÀrare anser att matematiskt sprÄk Àr viktigt för begreppsutveckling i matematik..

Matematikundervisning som kan stödja matematiskt begÄvade elever

MÄlet med detta arbete Àr att undersöka hur elever med begÄvning i matematik undervisas. Uppsatsen redovisar en studie dÀr tvÄ rektorer och fem pedagoger intervjuats utifrÄn frÄgorna: Vilka resurser och vilket stöd ges matematiskt begÄvade elever? Hur undervisas och upptÀcks de? Vilket stöd har lÀrarna i arbetet med dessa elever? Redovisningen av undersökningens resultat visar att majoriteten av pedagogerna saknar kunskap, resurser och stöd för att undervisa matematiskt begÄvade elever. Uppfattningen att undervisningen för matematiskt begÄvade elever bör differentieras pÄ olika sÀtt, ges stöd för i forskning. Dels bör den hastighetsanpassas, dels bör den innehÄlla berikande uppgifter.

"a Àter upp b" : hur gymnasieelever översÀtter mellanmatematiskt sprÄk, symbolsprÄk och vardagssprÄk

Syftet med denna studie var att undersöka hur gymnasieelever översÀtter mellan tre matematiska sprÄkformer (symbolsprÄk, matematiskt sprÄk och vardags-sprÄk). Studien anvÀnde ett slags test, en kunskapsdiagnos, för att undersöka detta. Gymnasieelever frÄn samma program i tre olika Ärskurser fick möjlighet att delta i studien. Diagnosen var uppdelad i tre översÀttningsomrÄden: frÄn matematiskt sprÄk till symbolsprÄk, frÄn symbolsprÄk till matematiskt sprÄk och till sist frÄn symbolsprÄk till vardagssprÄk. Resultatet visar att gymnasieeleverna, oavsett Ärskurs, har problem med översÀttningarna.

Mellanstadieelevers anvÀndning av matematiskt sprÄk : En experimentell studie om hur lÀrares sprÄkanvÀndning pÄverkar mellanstadieelevers sprÄkbruk i matematik

UtifrÄn tidigare teorier och forskning har hypoteser bildats i syfte att pröva dessa hypoteser i praktiken. Syftet Àr att pröva om lÀrares sprÄkbruk pÄverkar vilket sprÄk elever anvÀnder vid muntlig kommunikation i matematik. Studien syftar Àven till att klargöra om lÀrares anvÀndning av matematiskt sprÄk bidrar till att eleverna kommunicerar pÄ ett matematiskt sprÄk.Tidigare forskning visar att matematik kan kommuniceras pÄ tvÄ sprÄk; vardagssprÄk och matematiskt sprÄk. Forskning som redovisas i studien lyfter det matematiska sprÄket som det sprÄk elever bör kommunicera pÄ. Det framgÄr Àven i studien att lÀrares sprÄkbruk pÄverkar vilket sprÄk elever anvÀnder dÄ lÀrare ses som elevers sprÄkliga förebild.Studien utgÄr frÄn ett deduktivt förhÄllningssÀtt dÀr syftet Àr att undersöka om elever pÄverkas av det sprÄk som lÀrare anvÀnder.

Matematisk begÄvning: Hur kan det mÀtas och vad karaktÀriserar matematiskt begÄvade elever? : En systematisk litteraturstudie för elever i lÀgre Äldrar

I den hÀr litteraturstudien har begreppet matematisk begÄvning granskats i syfte att reda ut hur matematisk begÄvning bland studenter kan mÀtas och Àven, vad som kÀnnetecknar matematiskt begÄvade elever i nutid. För att besvara dessa tvÄ frÄgor har tyngdpunkten lagts pÄ forskning under 2000-talet, dÀribland doktorsavhandlingar och vetenskapliga artiklar. Genom att göra en studie utifrÄn dessa kommer resultatet av denna studie klargöra hur matematisk begÄvning kan mÀtas och ge en inblick i vad som kÀnnetecknar matematiskt begÄvade elever, alla utifrÄn ett forskningsperspektiv. Mina studier enas om att matematiska egenskaper som de matematiskt begÄvade eleverna kan ha Àr olika frÄn elev till elev och kan vara vilka egenskaper som helst som underlÀttar matematikundervisningen för eleverna. De flesta studierna mÀter matematisk begÄvning med resultatbaserade medel vilket motsÀger deras egna slutsatser om att alla matematiskt begÄvade elever Àr sin egen karaktÀr och bÄde lÀr sig och utövar kunskap pÄ olika vis..

SpeciallÀrares kommunikation med matematiksvaga elever

Undersökningen beskriver den matematiska kommunikationen mellan speciallÀrare och matematiksvaga elever. Den empiriska datan bestÄr av tvÄ matematiklektioner frÄn Är 9 i grundskolan. Datan analyserades för att finna olika typer av kommunikation.LÀrarna var i mÄnga delar medvetna i sitt sÀtt att kommunicera med eleverna och undervisningsmiljön kÀndes trygg. Under lektionerna observerades tvÄ parallella sprÄk, ett vardagsanknutet och ett matematiskt sprÄk. Det framkom att ett tydligt förhÄllningssÀtt betrÀffande matematiskt sprÄk kan underlÀtta för elevens inlÀrning samt medvetandegöra lÀraren om den kommunikativa betydelsen i undervisningen med styrdokumentens mÄl i fokus. .

Ett pedagogisk-matematiskt dataspels inverkan pÄ elevinteraktion

Undersökningen syftar till att söka svar pÄ hur elevers interaktion kan se ut nÀr de spelar ett pedagogiskt matematiskt dataspel och vilken roll datorn spelar i denna interaktion. Interaktionen har studerats ur ett sociokulturellt perspektiv. Metoderna som anvÀnts Àr intervjuer av pedagoger, videofilmning av elever som spelar ett pedagogiskt matematiskt dataspel samt Stimulated Recall dÀr eleverna fÄtt videoinspelningen av sig sjÀlva och reflekterat över denna. Fyra pedagoger deltog i intervjuerna och fyra elevpar deltog vid videoinspelningarna. Undersökningen visar att elevinteraktionen tar sig uttryck i kroppssprÄk, turtagning och muntlig kommunikation.

Alla elever har rÀtt att utvecklas : NÄgra lÀrares redogörelser om hur de hjÀlper matematiskt starka elever att utvecklas i skolÄr 1-3

Vi har med denna undersökning tagit del av hur sex lÀrare i Ärskurs 1-3 planerar undervisning ur ett individuellt perspektiv med fokus pÄ matematiskt starka elever. Med begreppet matematiskt starka elever menar vi de elever som ligger lÀngre fram i kunskapsutvecklingen Àn genomsnittet. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod dÄ vi valt att göra intervjuer som dÀrefter analyserats och tolkats. Undersökningen  har avgrÀnsats genom att vi har tagit del av sex lÀrares syn pÄ matematiskt starka elever frÄn olika skolor. LÀrarna har valts genom ett bekvÀmlighetsurval dÄ vi har haft begrÀnsat med tid och det handlar om en mindre undersökning.

Matematiskt resonemang pÄ högstadiet : En studie av vilka strategier högstadieelever vÀljer vid matematiska resonemangsföringar

Arbetets syfte Àr att undersöka hur högstadieelever för matematiskt resonemang. De frÄgestÀllningar som studien inriktas pÄ Àr vilka lösningsstrategier elever vÀljer dÄ de resonerar matematiskt sÄvÀl som vad  det finns för skillnader och likheter mellan de yngre elevernas lösningar och de Àldre elevernas lösningar.Undersökningen genomfördes i tvÄ klasser, den ena i Ärskurs 8 och den andra i Ärskurs 9, pÄ en grundskola. Eleverna fick lösa uppgifter, vilka uppmanade dem att föra matematiskt resonemang, individuellt. Resultatet av studien visar att majoriteten av undersökta elever har valt att resonera deduktivt. JÀmförelsen av elevers lösningar i tvÄ Ärskurser visar att Ärskurs 9 elevers resonemangsföring prÀglas av större förtrogenhet med den algebraiska demonstrationen.

Kan dramalek stimulera barns lust och nyfikenhet till matematiskt tÀnkande? : en etnografisk studie om dramalek och matematik i förskolan

Syftet med studien Àr att undersöka om pedagogledda dramalekar med matematiskt innehÄll kan stimulera till och skapa ett intresse för vidare utforskande av matematiska lekar, begrepp och anvÀndningsomrÄden hos förskolebarn i deras fria lek. I bakgrunden behandlas dramapedagogik, lek, 4-5 Äringens utveckling och matematik i förskolan. Studien utgÄr frÄn en etnografisk arbetsmetod dÀr följande forskarfrÄgor stÀlls: Kan dramalek stimulera barns lust och nyfikenhet till matematiskt tÀnkande? Hur visar det sig i sÄdana fall i deras fria lek? Datainsamlingen har skett genom fÀltobservationer vid tvÄ förskolor samt kvalitativa intervjuer med öppna frÄgor. Det empiriska materialet som visar sig i fÀltanteckningar, loggböcker och intervjuer presenteras i relation till innehÄllet i dramapassen.

Matematik i Lilla nollan och dom andra

Syftet med denna studie Àr att undesöka vilket matematiskt innehÄll förskollÀrare synliggör vid anvÀndning av bilderboken Lilla nollan och dom andra. För att besvara studiens frÄgestÀllningar har bÄde observationer och kvalitativa intervjuer anvÀnts. TvÄ förskollÀrare frÄn en förskola valdes ut. Barnen som deltog vid observationerna var 4-5 Är gamla. Resultatet visar att förskollÀrarna synliggör ett brett matematiskt innehÄll i den ovannÀmnda bilderboken.

Kan abstrakt matematik engagera samhÀllsvetare?

Kursen Matematik B Àr gemensam för alla program pÄ gymnasieskolan idag.Knappt 40% av eleverna pÄ samhÀllsprogrammet fick IG pÄ det nationella provetlÀsÄret 08/09. Jag försöker i min undersökning hitta svar pÄ varför sÄ mÄnga avsamhÀllseleverna misslyckas med kursen. Undersökning visar att dessa elever harett stort behov av att arbeta med verklighetsanknutna uppgifter. Den abstraktamatematiken i Matematik B upplevs av mÄnga som svÄr och meningslös.Under den kvalitativa delen av undersökningen har jag observerat elever nÀr detillsammans har arbetat med att översÀtta en konkret situation i en kontext till ettabstrakt matematiskt uttryck. Resultatet av undersökningen visade att elever somarbetade tillsammans ökade bÄde sitt engagemang och sin förmÄga att lösauppgifter.

Integration rytmik och matematik

VÄrt syfte Àr att undersöka om elevers matematiska sprÄk och begrepp gynnas av en Àmnesintegration mellan rytmik och matematik. För att kunna besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi gjort klassrumsobservationer, elevenkÀter, intervjuat fem elever och tvÄ pedagoger. Resultatet av vÄr undersökning visar att pedagogernas sprÄkliga medvetenhet reflekteras i deras undervisning. Pedagogerna anvÀnder sig av ett tydligt och korrekt matematiskt sprÄk. Matematiska ord och begrepp tydligt synliggörs i ett för eleverna verklighetsförankrat sammanhang, genom Àmnesintegration.

Barnbokens matematik : En studie i förskola och förskoleklass kring anvÀndandet av matematiken i en barnbok.

Syftet med vÄrt arbete har varit att inventera det matematiska innehÄllet i en barnbok och att undersöka hur nÄgra pedagoger ser pÄ detta innehÄll och hur de skulle kunna anvÀnda det i arbetet med att utveckla den matematiska medvetenheten i barngruppen. Den valda barnboken har ingen direkt koppling till Àmnet matematik, men för den matematiskt medvetna pedagogen blir matematiken synlig framförallt i illustrationerna men Àven i texten. Studien har genomförts som observationer och öppna intervjuer med fem pedagoger vilka Àr verksamma inom förskola och förskoleklass.Resultatet visar pÄ att det Àr stor skillnad mellan pedagogernas sÀtt att se pÄ matematiken i en barnbok. Den matematiskt medvetna pedagogen anvÀnde sig framförallt av illustrationerna genom att lyfta, förklara och anvÀnda olika matematiska begrepp, till exempel lÀgesbegrepp, i diskussioner med barnen. Detta till skillnad frÄn den matematiskt omedvetna pedagogen som endast lÀste boken rakt upp och ner.

Elevers strategier vid lösning av ett matematiskt problem. En kvalitativ studie i Ärskurs 3

BAKGRUND:Det finns en stor mÀngd litteratur kring problemlösning. Den litteratur vi tagit upp anser vivara den mest relevanta för vÄr undersökning. Vi har med tre artiklar som belyser detaktuella forskningslÀget.SYFTE:Syftet med studien Àr att undersöka elevers sÀtt att lösa och tolka en problemformuleradmatematisk text i Är 3.METOD:Eleverna i undersökningen har löst ett öppet matematiskt problem, dÀrefter har vi genomfört17 barnintervjuer i Är 3.RESULTAT:UtifrÄn vÄr analys fann vi tre strategier i elevernas lösningsmetoder. Vi har kallat dem försymbolstrategi, bildstrategi samt text- och sifferstrategi. Vi har ocksÄ funnit att eleverna haranvÀnt olika rÀknemetoder i sina lösningar, dessa Àr addition, multiplikation och i ett falldivision..

1 NĂ€sta sida ->